Jan 5, 2017

Bubur Jinak

Bubur Jinak ? Macam pelik kan namanya. Macam tu lah reaksi aku masa wan a.k.a nenek aku bagi semangkuk Bubur Jinak ni.... 

Aku : Bubur apa ni wan ?
Wan : Ni lah bubur jinak
Aku : Hah...jinak ????? Jinak burung tu ke 😬
Wan : Ni lah bubur orang² kemeren (dulu) bubur paling mudah

(Perbualan kami ni dalam bahasa Pahang tau hehe...tapi dah ku translate kan...nanti tak paham.pulak korang heheh )


Lepas aku soal siasat wan aku, rupanya Jinak tu kiranya bubur ni utk orang yg baru berjinak² nak belajar masak atau buat bubur manis. Kan halus² biji bubur ni...berterabur dalam mangkuk...bila disudu semuanya berkumpul dan jinak 😅dia Kalau ada kenduri cukur rambut baby pun selalu dibuat Bubur Jinak nim Dibuat dari tepung gandum dan campuran air, yg ditapis dan dilenyek seakan buat cendol tu...tapi besar sikit...kuahnya macam biasa Gula Merah dan santan....memang sedap walau sempoi...bermangkuk aku tibai heheh

8 comments:

  1. Tak pernah lagi rasa bubur jinak ni... baru tahu ni.. thanks kak Aiin bagi pendedahan pasal bubur ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inaa x pernah rasa ke hehe...kdg org pggil nama lain

      Delete
  2. Sally mmg panggil bubur gandum je..hahaha...mmg selalu jugak buat...tapi ibu suka guna santan dengan gula batu kalau buat bubur gandum :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhhh.... Sedapkan..nak plak ibu yg buatkan

      Delete

Hasil penulisan / ulasan / review adalah berdasarkan pengalaman / penggunaan sendiri. Kesan mungkin berbeza mengikut individu. Sebarang aktiviti copy paste mestilah dengan keizinan dan makluman kepada Mama Darwiish

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menarik !!!

Mama Darwiish Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign