Mar 30, 2017

Tips Turunkan Suhu Badan Bila Demam

Demam ... sekang ni memang musim demam... Mungkin disebabkan cuaca, pemakanan, dan antibodi yang tak kuat. Kalau kita demam ok lagi.... Boleh telan panadol, paracetamol semua...tapi bila si kecik yang demam, resah, risau, sediah semua ada.

Bella dah 2 hari demam ... Suhu awalnya 38.9 nak mencecah 40 tu... Bawa pergi klinik...dapat ubat demam dan antibiotik.... Hari kedua sama je kurang pun sikit je...huh risau, sekarang ni kan banyak isu....nak sebut pun takut, Naizubillahiminzalik . Hari² setiap jam ambil suhu badannya...kena pantau...sebab kalau terlampau panas kena refer doktor....


So hari ni lepas hantar Adam ke sekolah terus nekad nak ushakan tips untuk turunkan suhu badan ni... Selain pakai cool fever 

Tips turunkan suhu badan / demam :
  • Mandi , basahkan seluruh badan bermula dari kaki. Kalau anak menangis...mandikan juga....
  • Jelum satu badan terutama kepala dengan air / air asam jawa / air asam jawa + sebiji bawanh merah / air daun bunga raya
  • Bagi minum air secukupnya
  • Bagi minum dan makan secukupnya untuk 
  • Letakkan kain basah di atas dari dan seluruh badan
  • Jangan pakaikan pakaian, selimut...
Ingat ye...segera ke doktor kalau demam masih berlarutan, atau lebih dari 3 hari.... Beri ubat mengikut sukatan dan masa yang diarahkan. Mudahan tips ni dapat membantu sedikit sebanyak


No comments:

Post a Comment

Hasil penulisan / ulasan / review adalah berdasarkan pengalaman / penggunaan sendiri. Kesan mungkin berbeza mengikut individu. Sebarang aktiviti copy paste mestilah dengan keizinan dan makluman kepada Mama Darwiish

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menarik !!!

Mama Darwiish Copyright © 2015. Design by MaiGraphikDesign