Inilah Bunga Telang | Bunga Nasi Kerabu

by - May 01, 2017

Alkisah, hati tu balik kampung, memang rutin lah kais², bakar sampah rumah mak. Makin banyak tanaman mak, dari sayur sampailah kebunga. Dan terpana dengan bunga comel kaler ungu ni hah. Ingatkan bunga² liar...rupanya Bunga Telang uols
Itu pun lepas akk di fb tegur....tanya mak..utk confirmkan haha...mak kata ye..itulah bunga telang

Alaa bunga telang ni lah yg digunakan utk mewarna nasi kerabu ... Macam ni rupanya bunganya... Pokoknya renek dan menjalar....daun rimbun, tapi bunga² tak banyak sgt.



Rupanya bukan utk nasi kerabu je, bunga telang ni banyak khasiatnya rupanya, utk rawat bisul, bengkak, batuk, dan tinggi anti-oksidan. Boleh dibuat teh...rendam je dalam air panas...wahhhhh balik lagi nanti nak kutip ..hehe... Nak try tanam ...mana tahu menjadi kan

You May Also Like

2 ulasan

  1. aah btl bunga telang ni. ju pena juga minum air bunga telang ni dekat satu cafe yg juga jual nasi kerabu. dorg tmbh dgn lemon. sedap =)

    ReplyDelete
  2. Hehehe dulu pelik jugak sbb bunga ni org buat warna nasi kerabu.. hari ni baru tau nama bunga ni..

    ReplyDelete

Hasil penulisan / ulasan / review adalah berdasarkan pengalaman / penggunaan sendiri. Kesan mungkin berbeza mengikut individu. Sebarang aktiviti copy paste mestilah dengan keizinan dan makluman kepada Mama Darwiish